Terugblik Oracle Partner Day 2018

Op 20 maart organiseerde Oracle de Oracle Partner Day 2018 en ITxposure was uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Als marketingbureau voor onder andere Tech Data en een aantal Oracle business partners had ITxposure een ‘informatieplaats’ op het Partner Informatieplein. Hierbij een kort verslag van deze dag.

De locatie
Ik vond de locatie echt super: het EYE Filmmuseum ligt aan het IJ met uitzicht over het water. Mooie verzorgde locatie met verschillende ruimtes, echt een aanrader voor een evenement of congres van deze omvang (ongeveer 300 aanwezigen).

Inhoud: cloud & more
Inhoudelijk ging de dag en de presentaties – zoals verwacht – vooral over de (journey naar de) cloud. Daar zijn veel Oracle partners al volop mee bezig, maar de adoptie van cloud bij Oracle eindklanten gaat niet overal even snel.

De kracht van de Oracle propositie is dat ook de datacenter oplossingen (servers, storage etc.) al ‘cloud ready’ zijn. Ik hoorde van diverse partners dat dit ze in staat stelt vervangingstrajecten bij klanten te doen, waarbij de klant nu nog niet naar de cloud ‘hoeft’ maar daar wel klaar voor is.

Veranderende markten
Bas Diepen, Senior Director Cloud Sales Europe North bij Oracle legde in zijn presentatie uit dat alle bedrijfstakken zullen worden geraakt door innovators en disrupters. Zijn boodschap: ‘No industry is immune’. Om hierop optimaal in te kunnen spelen en snel te kunnen reageren, moet ICT worden omgevormd van een starre legacy infrastructuur naar een flexibele, wendbare omgeving – een doelstelling die met cloud computing vaak sneller en gemakkelijker kan worden gerealiseerd dan met een klassieke ICT infrastructuur.

Oracle biedt klanten en partners daarbij zowel ‘platform’ als ‘pad’. Het Oracle platform biedt de mogelijkheid workloads flexibel te verhuizen van datacenter naar private en public cloud. En het door Bas genoemde pad zijn de stappen die klanten kunnen zetten bij een gefaseerde migratie.

Marketing en sales van Oracle oplossingen
Natuurlijk heb ik deze dag vooral gekeken naar de marketing- en sales aspecten. Uit alle presentaties van zowel Oracle medewerkers als partners blijkt dat vertrouwen en integriteit de kern vormen van het opbouwen van een succesvolle cloud business. In de markt bestaat nogal wat koudwatervrees over de cloud, partners die – zeker op basis van hun eigen ervaringen – het vertrouwen kunnen wekken, zijn in staat de klant daadwerkelijk te begeleiden op diens Journey to the Cloud.

Ook de inzet van social media en social selling kwamen voorbij, die ook onderdeel uitmaken van het Marketing Automation Kickstart programma wat ITxposure samen met Tech Data en Oracle aan partners aanbiedt. Dat ook Oracle de waarde van marketing voor IT-bedrijven onderkent bleek verder uit het feit dat tot 15K dollar extra marketingbudget kan worden verdiend bij de verkoop van Oracle Systems.

Ervaringen van partners
Naast Oracle deelden diverse Oracle partners hun ervaringen.

De spreker van Capgemini gaf een mooi voorbeeld van een succesvol verlopen cloud project. De betreffende retail organisatie wilde in eerste instantie beslist ‘on premises’ draaien, maar door het gesprek aan te gaan over de functionele wensen van de klant waren zij in staat dit uitgangspunt snel en succesvol om te kunnen buiten. Zijn boodschap aan het publiek: ‘Je moet er gewoon over beginnen met je klant, je zal verbaasd zijn over het resultaat.’

Cadran, leverancier van de JD Edwards ERP software JDE, bedient een redelijk traditioneel ingestelde doelgroep. Het verhuizen van ERP naar de cloud is hier een brug te ver, waarop Cadran zelf als ISV BI4JDE heeft ontwikkeld, een eenvoudige Business Intelligenge oplossing voor JD Edwards in de cloud. Door de ERP data op deze manier centraal en vanuit de cloud voor BI toepassingen beschikbaar te stellen, merken ze een groeiende vraag vanuit klanten naar extra cloud mogelijkheden. Hier het zelfde commerciële advies: ‘Gewoon over beginnen met je klant!’.

Profource heeft de eigen applicaties naar de cloud gebracht en heeft als uitgangspunt altijd op de laatste releases te draaien, om zelf direct ervaring op te kunnen doen. Uit de presentatie bleek dat ze grote investeringen hebben gedaan – en daar rendement uit halen.

Marc Lammers: Van goed naar goud
De laatste spreker van het programma was Marc Lammers, voormalig bondscoach van de Nederlandse hockeydames. In zijn presentatie ‘Van goed naar goud’ (voor de gelegenheid omgedoopt tot ‘Van goed naar cloud’) vertelde hij de weg die het team en hij hebben afgelegd onderweg naar goud op het WK en de Olympische Spelen. Wat me in het begin vooral opviel was dat hij echt ontzettend snel kan praten – het was bijna topsport om zijn verhaal te kunnen volgen :-). Inhoudelijk bood het mij in ieder geval veel inspiratie. Hij had het over echte innovatie in de sport door meer data vast te leggen en die te gebruiken. Door out of the box te denken en buiten je eigen branche te kijken, daar ‘best practices’ te ontdekken die binnen zijn vak toegepast konden worden.

Oracle Partner Awards
Bij de afsluitende borrel werden de winnaars van de Oracle Partner Awards bekend gemaakt: veel blije gezichten en trotse reacties op het podium van Accenture, Cadran, Cap Gemini, Comparex, Engagement Factory, Finext, Profource, TKC Digital, Transfer Solutions en Atos. Iedereen gefeliciteerd met de gewonnen prijzen.

En Oracle en event sponsor Tech Data: bedankt voor een mooie, inspirerende dag!